De online marketing trends van 2018
15242
post-template-default,single,single-post,postid-15242,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.2,vc_responsive

De online marketing trends van 2018

Het eerste kwartaal van 2018 zit er alweer (bijna) op, maar het is zeker nog niet te laat om te kijken naar de online marketing trends van 2018. Welke trends hebben we de afgelopen drie maanden voorbij zien komen en/of welke gaan we zeker nog terugzien? Ik deel graag mijn vijf favorieten online marketing trends met jullie. 

De online marketing trends van 2018

1. Short content

Short content is hot! Sinds de komst van Snapchat en later Instagram stories en Facebook stories kunnen we er niet meer omheen. Ook in 2018 zal Ephemeral content, content die verdwijnt nadat het bekeken is of maximaal 24 uur zichtbaar is, populair blijven. Dit hebben we te danken aan generatie Z (geboren na 1995) die massaal Snapchat gingen gebruiken. Short content is niet opdringerig en heeft iets exclusiefs. Bedrijven kunnen dit dan ook goed inzetten bij hun storytelling, het bouwen van een relatie met klant en consument door achter de schermen beelden te laten zien of exclusieve acties te promoten. Met verschillende functies binnen bijvoorbeeld Instagram stories is ook veel interactie mogelijk met de volgers.

2. Video

Het kan je niet ontgaan zijn dat video booming is. Het aantal YouTubers neemt toe, de een na de andere personality gaat vloggen, bedrijven laten hun personeel vloggen en Facebook en Instagram staan vol met video posts en -advertenties. In 2020 wordt zelfs verwacht dat 80% van al het online verkeer uit video zal bestaan. Door de populariteit van video zijn er ook nieuwe  videoformaten ontstaan, denk aan verticaal en vierkant, maximaal 10 tot 25 seconde video’s en de comeback van de GIFjes is een feit. Maar wat we vooral niet moeten vergeten is live stream video. Vooral Facebook en Instagram richten hun pijlen hierop. In 2017 waren het vooral nog veel influencers die hiervan gebruik maakten, maar dit jaar gaat het zeker overwaaien naar bedrijven en merken. Je hebt namelijk geen hoge productiekosten en het biedt veel mogelijkheden. Denk aan achter de schermen beelden, live vragen beantwoorden of het geven van tips & tricks door een gratis live seminar.

3. Location based marketing

De location based marketing trend zet ook in 2018 door en zal dit jaar de kloof tussen online en offline nog meer verkleinen. Wat is location based marketing precies? Bij deze trend wordt er gebruik gemaakt van de locatie van de doelgroep, door middel van WiFi en GPS-signalen, om zo contact met hen te leggen op een voor hen relevante tijd en plaatst. Hierbij kun je denken aan push-berichten van kortingen en acties zodra een consument een winkel betreed of bijvoorbeeld het koppelen van online en offline advertenties door een advertentie die je eerst op je telefoon ziet en vervolgens op straat via een digitale abri.

4. Micro influencer marketing

Steeds meer (grote) bedrijven focussen zich op micro influencermarketing. Waarom zij kiezen voor micro influencers in plaats van de grote influencers? De engagement ligt bij de kleinere influencers vaak hoger dan bij de grote toppers en dat zorgt voor betere resultaten. De reden hiervan ligt bij originaliteit en echtheid van de content. Consumenten zijn zich steeds bewuster van ‘nep’ beelden en gesponsorde posts. Voor bedrijven kan het dan ook effectiever zijn om te gaan samen werken met drie micro influencers voor een langere periode in plaats van één post van één grote influencer.

5. Direct klantcontact

Direct klantcontact zal zich dit jaar verder gaan ontwikkelen. Het contact tussen bedrijven en consumenten moet sneller. We zijn tegenwoordig altijd en overal online en verwachten dit ook van bedrijven. Je ziet dan ook dat WhatsApp, met 10,9 gebruikers de populairste app in Nederland, steeds vaker ingezet wordt om te communiceren met klanten. Maar in 2018 gaat het nog een stapje verder door het gebruik van chatbots: een robot of geautomatiseerde gesprekspartner. Deze chatbots zijn verantwoordelijk voor de social customer care van bedrijven of geven informatie over bepaalde producten en diensten.

Zet jij deze online marketing trends al in voor jouw bedrijf?

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

2 Reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: