6 Redenen waarom social media interessant zijn voor bedrijven
15208
post-template-default,single,single-post,postid-15208,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

6 Redenen waarom social media interessant zijn voor bedrijven

Social media is een ontzettend groot onderdeel van ons leven geworden. We besteden steeds meer tijd door op kanalen zoals Whats App, Facebook, YouTube, LinkedIn en Instagram (volgens onderzoek van Newcom de meest gebruikte social media in Nederland). Niet zo gek dat social media een steeds groter aandeel hebben in de online marketing strategie van bedrijven. Toch bestaan er ook nog bedrijven die hier niet of nauwelijks gebruik van maken. Een gemiste kans, want er valt voor elk bedrijf letterlijk en figuurlijk winst te behalen. 

Waarom jij social media zakelijk moet inzetten en wat het jouw bedrijf kan bieden? Ik geef je een aantal redenen.

6 Redenen waarom social media interessant zijn voor bedrijven

 

1. Online zichtbaarheid

We krijgen tegenwoordig ontzettend veel informatie tot ons, zowel online als offline. In deze chaos aan informatie is het voor bedrijven een uitdaging om hier doorheen te komen en de juiste mensen te bereiken. Door online actief te zijn, zoals op sociale media, vergroot je de online zichtbaarheid en aanwezigheid van jouw bedrijf, product of merk. Door de juiste sociale media strategie ben en/of blijf je ‘on top of mind’. Dit betekent dat als iemand op zoek is naar jouw product of dienst, zij eerder aan jou denken dan aan de concurrent.

2. De expert status 

Laat jouw doelgroep zien dat jij dé expert bent in het product of dienst dat jij levert. Waarom? Een expert wordt vaak gezien als een belangrijke en betrouwbare bron en dat is natuurlijk wat je wilt. Door de expert status kan jij je onderscheiden van de concurrent(en). Hoe je deze status kan krijgen? Profileer je als expert door de klant op de hoogte te houden van het laatste nieuws rondom jouw bedrijf en/of branche, schrijf blogs over trends en geef gratis tips & adviezen. Wanneer je dit regelmatig deelt, zal de klant je gaan zien als expert.

3. Niche & local marketing

We noemde het al even bij punt één. In de stroom van informatie is het lastig om de juiste doelgroep te bereiken. Met de komst van sociale media is dit een stuk makkelijker geworden. Via bijvoorbeeld Facebook en Instagram kun je heel gericht zoeken en adverteren. Denk aan leeftijd, demografische kenmerken en interesses. Deze middelen lenen zich uitstekende voor niche- en lokale bedrijven, die vaak ook een specifieke doelgroep hebben.

3. Customer Journey

Ben je een beetje bekend met marketingtermen, dan heb je vast en zeker gehoord van de term ‘Customer Journey’. De afgelopen jaren is hier veel in verandert, mede door de komst van sociale media en belangrijkheid van internet. Uit onderzoek blijkt dat 54% van de consumenten eerst zelf online onderzoek gaat doen voordat ze overgaan tot een aankoop. Het is dus van belang dat jij online gevonden wordt wanneer iemand op zoek gaat naar jouw product of dienst. Heb jij voorbeeld een horecagelegenheid of een andere locatie? Dan is het slim om eens na te gaan of Instagram wellicht een goed kanaal is om op aanwezig te zijn. Vooral jongeren en 20 – 39 jarigen zijn actief op deze app en gebruiken het ook vaak bij het zoeken naar hippe, nieuwe locaties en hotspots. Maar denk vooral ook aan reviews op blogs, reviewsites en/of wat andere mensen zeggen en plaatsen over jouw product of dienst op sociale media.

5. Traffic

Het inzetten van sociale media is een goede manier om meer traffic (bezoekers) naar je website te trekken, om ze daar vervolgens een aankoop te laten doen, te informeren of aan te zetten tot een andere actie. Door regelmatig te linken of te verwijzen naar bepaalde pagina’s, nieuwsberichten of producten verhoog je niet alleen je bezoekersaantallen, maar ook je vindbaarheid bij zoekmachines. They love inbound links!

6. Ontwikkeling van product of dienst

De feedback, ideeën en tips liggen voor het oprapen op sociale media. Door dit te monitoren zijn enquêtes en marktonderzoek bijna overbodig. Deze feedback vind je niet alleen op je eigen sociale media, maar ook bij de actieve klanten en consument. Daarnaast kan je ook goed gebruik maken van het directe klantencontact door de mensen direct te vragen naar verbeteringen. De input die je krijgt kan je gemakkelijk inzetten bij het ontwikkelen van je producten of diensten. Het kost wellicht wat tijd, maar dan heb je wel een product of dienst afgestemd op de behoefte van de klant of consument.

Hoe je sociale media dan uiteindelijk succesvol in kan zetten? Ik geef je in dit artikel nog een aantal tips. 

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

2 Reactie's
  • De voordelen van bloggen voor bedrijven
    Geplaatst op 08:06h, 29 april Beantwoorden

    […] Het maakt niet uit wat je doet of aanbiedt, we produceren allemaal mogelijk, deelbare content. In dit artikel benoemde ik al eens de ‘expert status’. Profileer je als expert door de klant op de […]

  • 3 handige social media management tools
    Geplaatst op 08:24h, 06 mei Beantwoorden

    […] ondernemers, toch? Waarom je als bedrijf op social media moet zitten kon je namelijk al lezen in dit artikel. Het is dan ook belangrijk dat je niet vergeet tijd in te investeren in social media. Want ja, het […]

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: