4 dingen die je wilt weten over hashtags
15680
post-template-default,single,single-post,postid-15680,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.2,vc_responsive

4 dingen die je wilt weten over hashtags

Hashtags, you love them or you hate them! Maar als jij je online zichtbaarheid wilt vergroten, vooral op Instagram, dan zijn ze ontzettend nuttig. Hashtags zijn dan ook een groot onderdeel van Instagram Marketing. Het is de SEO van Instagram! Door het gebruiken van de juiste hashtags kan je er voor zorgen dat jouw content bij de juiste mensen terecht komt. Maar hoe doe je dat en wat moet je juist niet doen?

Ik vertel je vandaag een aantal feitjes die je wilt weten over hashtags.

dingen die je wilt weten over hashtags

1. Hoeveel mag je er gebruiken? 

Instagram geeft je de mogelijkheid om in een bericht maximaal 30 hashtags te gebruiken. Ben je startende? Dan zou ik zeggen, maak hier mooi gebruik van. Het kan ervoor zorgen dat je sneller gevonden wordt en interactie gaat plaatsvinden. Er is namelijk een sterke relatie tussen het aantal hashtags en het aantal interacties op een bericht. Ben je helemaal uit de startende fase en merk je dat je doelgroep je nu weet te vinden, dan wil je met al die tags ook niet te spammerig overkomen. Beperk het aantal tot maximaal 15. Uit onderzoek blijkt trouwens dat bij 4 of 5 hashtags de interactie het hoogst is. Maar de kans dat je dan gevonden wordt door de doelgroep die jou nog niet volgt is dan wel kleiner.

Let hier dus goed op. Wanneer je te veel tags gebruikt kan het namelijk ook zo maar eens zijn dat je post helemaal niet verschijnt in de lijst met foto’s.

2. Hoe plaats je hashtags?

Zoals ik hiervoor al zei, wil je niet te spammerig overkomen. Het moet niet te overheersend zijn, want de caption bij de foto is namelijk de belangrijkste boodschap. De eerste tip is dan ook om geen hashtags in de tekst te plaatsen. Plaats ze alleen aan het einde van een tekst of apart in een reactie. Zo is het mooi gescheiden. Maar hoe plaatst je ze dan? Zoals je bij deze Instagram post kan zien, heb ik de ze  in een reactie geplaatst. Hierbij maak ik gebruik van eerst een aantal puntjes onder elkaar, zodat je ook in de reactie niet gelijk alle tags kunt zien. Dat maakt het net even wat overzichtelijker. Pas wanneer je op ‘alle reacties bekijken’ drukt, zie je het hele bericht pas.

Hieronder een voorbeeld hoe dat in een reactie staat. Ik heb dit voorbeeld standaard in mijn notities op mijn telefoon staan. Zo hoef ik alleen wat hashtags toe te voegen en de notitie daarna te kopiëren en te plakken. Handig hiervan is dat je ook altijd alvast wat standaard, unieke (eigen) hashtags kan neerzetten. Scheelt weer tijd!






#bloggen #zakelijkbloggen #zakelijkeblog#businessblog #businessbloggingtips#businessblogger #bloggenvoorjebusiness #bloggenvoorbedrijven #bloggen #freelanceblogger #blogger #freelancer #onlinemarketing #contentmarketing #contentstrategie #contentmanagement #togettheremedia #togetthere

3. Niche hashtags zijn beter dan de populaire 

Je wilt natuurlijk een zo groot mogelijk publiek bereiken op Instagram. Je zou denken dat populaire hashtags dan het beste zijn om te gebruiken, maar niet is minder waar. Jij bent namelijk niet de enige die deze populaire tags gebruikt, waardoor jouw post al snel minder zichtbaar is tussen de duizenden of zelfs miljoenen andere foto’s. Gebruik dus liever niche hashtags. Hier worden minder van gepost waardoor je foto langer bovenaan in de lijst zichtbaar is. Onthoud hierbij wel dat ze altijd bij de inhoud van de foto en de doelgroep die je wilt bereiken moeten passen. Hashtags als bijvoorbeeld #Instagood, zeggen niks over de foto die je plaatst. Vermijden dus!

Nog een andere tip die ik wil meegeven. Is jouw doelgroep Nederlands, probeer dan zoveel mogelijk Nederlandse hashtags te gebruiken. Zij zullen namelijk sneller op een tag in het Nederlands zoeken dan in bijvoorbeeld het Engels.

4.Verboden en verbannen

Ik vertelde je net al dat je foto verdwijnt wanneer je te veel tags gebruikt, maar er zijn daarnaast ook verboden en verbannen hashtags waardoor je ook niet zichtbaar bent. Welke dit zijn? Het zijn vaak, zoals je wellicht wel verwacht, aanstotende hashtags. Maar een tag kan ook verbannen worden als het helemaal niet aanstootgevend is, maar gebruikers wel meerdere malen foto’s hebben gerapporteerd die deze hashstag wel gebruikte. Let hier dus goed op!

Via deze link vind je een artikel waar je een lijst van verboden en verbannen hashtags vindt.

Gebruik jij hashtags en hoe bepaal jij welke relevant zijn voor jou? 

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

1Reactie
  • Tips voor de perfecte Instagram post
    Geplaatst op 09:39h, 31 juli Beantwoorden

    […] voor zorgen dat jouw content bij de juiste mensen terecht komt en kan je jouw bereik vergroten. In dit artikel vertel ik je meer over hashtags en wat je wel en niet moet […]

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: