Tips voor de perfecte Instagram post
15708
post-template-default,single,single-post,postid-15708,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Tips voor de perfecte Instagram post

Het werd wel weer eens tijd dat er een nieuwe blog online kwam, daarom vroeg ik via deze Instagram post wat jullie graag zouden willen weten over social media en/of online marketing. Daar kwamen een aantal leuke onderwerpen uit, die ik de komende tijd hier op het blog zal behandelen. Het allereerste onderwerp: de perfect Instagram post. Want wat is belangrijk bij het plaatsten van een post op Instagram en waar moet je op letten? 

Kwalitatieve en unieke content

Instagram draait in tegenstelling tot veel andere sociale media voornamelijk om het beeld. Veelal gaat het dan ook om echt mooie foto’s en video’s. Dit is één van de redenen dat je account meer likes, volgers en exposure krijgt. Wil je professioneel overkomen? Stop dan meer tijd in het maken en creëren van kwalitatieve en unieke content. Het kost dan wat meer tijd en wellicht geld, maar uiteindelijk blijft het nog altijd een goedkoper middel om je doelgroep te bereiken dan vergelijkbare media.

Consistentie 

Consistentie heeft niet alleen te maken met het regelmatig posten, maar ook met het beeld. Creëer je eigen huisstijl of zorg dat je de huidige huisstijl zorgvuldig terug laat komen in je posts. Denk aan kleurgebruik, stijl van de foto’s, taalgebruik in de tekst enzovoort. Herkenning is belangrijk, daarnaast zorgt het ook voor een mooie feed. Wat natuurlijk de eerste indruk is van je bedrijf wanneer je doelgroep je via Instagram leert kennen.

Duidelijk boodschap of doel

Ondanks dat Instagram nog steeds vooral om het beeld draait, merk ik dat de caption (tekts bij de foto) steeds belangrijker wordt. Vooral als je Instagram zakelijk gebruikt. Zorg dat je tekst een duidelijke boodschap of doel heeft, dat uiteraard overeenkomt met het beeld. Een goede caption kan het beeld enorm versterken. Heb dus geduld als je niet gelijk een bijpassende tekst weet. Kwaliteit gaat boven alles!

Let bij de caption er ook op dat de tekst wordt afgekapt na 2 à 3 regels. Je kan prima voor een wat uitgebreidere tekst gaan, maar zorg dan dat de eerste regels sterk zijn en je jouw doelgroep triggerd om op “more” te klikken. Zie het als een nieuwsbericht, waarbij het belangrijkste nieuws altijd wordt samengevat in een inleidende alinea. Maar je kan de eerste drie regels natuurlijk ook gebruiken om de volgers juist nieuwsgierig te maken.

En nog een belangrijk punt als het gaat om de caption. Zorg dat je de volgers betrekt bij de boodschap van de foto. Zorg dat je de interactie aangaat door hen vragen te stellen, keuzemogelijkheden te geven of om hun mening te vragen. Dus niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Hoe meer interactie (likes en comments), hoe groter de kans is dat de post terecht komt bij andere Instagram gebruikers via de explore page.

Gebruik de juiste hashtags 

Gebruik bij elke post hashtags. Door het gebruiken van de juiste hashtags kan je er voor zorgen dat jouw content bij de juiste mensen terecht komt en kan je jouw bereik vergroten. In dit artikel vertel ik je meer over hashtags en wat je wel en niet moet doen.

Selecteer een locatie

En last but not least, maak gebruik van de mogelijkheid om een locatie toe te voegen. Instagram wordt steeds vaker gebruikt als een soort zoekmachine gebruikt voor leuke locaties, hotspots, steden e.d. Dit betekent dat wanneer iemand op een locatie zoekt en jij deze locatie hebt geselecteerd, de kans aanwezig is dat een niet-volger jouw post ziet. Heb je een eigen kantoor of pand, selecteer deze dan bij posts die hier relevant voor zijn.

Nog even een samenvatting. De perfecte instagram post checklist: 

  • Kwalitatieve en unieke foto’s en video’s.
  • Duidelijk boodschap of doel in de caption en ga de interactie aan.
  • Gebruik hashtags.
  • Selecteer een locatie en tag mensen/bedrijven in de foto of tekst als dit van toepassing is.
  • En last but not least, vergeet niet om ook te reageren op de personen die onder jouw posts een reacties of like hebben achter gelaten.
Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: