Waarom je als bedrijf Instagram Stories niet moet vergeten
15341
post-template-default,single,single-post,postid-15341,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.2,vc_responsive

Waarom je als bedrijf Instagram Stories niet moet vergeten

Instagram is een van de grootste online platformen van dit moment. Het is dan ook niet gek dat Instagram vaak door bedrijven wordt opgenomen in het marketing plan. Hierbij ligt de focus vaak op de posts in de tijdlijn, maar de stories-functie wordt nog vaak vergeten. Vooral door kleine en middelgrote bedrijven. Zonde, want de nog relatief nieuwe functie van Instagram bied ontzettend veel mogelijkheden.

In het artikel over de online marketing trends van 2018 bespraken we het al even, short content (=content die verdwijnt nadat het bekeken is of maximaal 24 uur zichtbaar is) is hot! Ook in 2018 blijft het populair en zal het alleen maar ‘groter’ worden. Instagram speelt hier goed op in met hun stories-functie. Maak je nog geen gebruik van de stories-functie? Dan geef ik je graag vier redenen waarom je nu nog zou moeten beginnen.

WAAROM JE ALS BEDRIJF INSTAGRAM STORIES NIET MOET VERGETEN

1. Storytelling

De naam ‘stories’ zegt het al, het is een goede manier om een verhaal te vertellen. Het verhaal van en/of achter jouw bedrijf.  Doordat Instagram Stories meerdere posts achter elkaar toont, kan je jouw volgers echt (achter de schermen) meenemen. Laat zien welke werkzaamheden je zoal doet, neem volgers mee in bijvoorbeeld het productieproces, geef een rondleiding door de winkel, neem ze mee tijdens een evenement of introduceer (nieuwe) werknemers. Maak het dus ook echt persoonlijk. Mensen kunnen zich namelijk met een ander persoon identificeren, niet met een bedrijf. In de reclamewereld weten ze dat al langer. Daar worden niet voor niets bekende personen of juist fictieve personen, zoals de Albert Heijn manager, ingezet voor reclames.

2. Interactie & engagement

Met de komst van de stories-functie is er meer mogelijk op het gebied van interactie en engagement. Waar het voorheen alleen ging om likes en reacties onder de posts in de tijdlijn, heb je nu de mogelijkheid om je volgers te vragen om te ‘screenshotten’, te reageren op een story (niet zichtbaar voor anderen) of bijvoorbeeld een poll te beantwoorden.

Hoe je dit kan toepassen? Het is gebleken dat vooral een post in de feed in combinatie met Instagram stories versterkend werkt en zorgt voor meer engagement. Heb je bijvoorbeeld een nieuw product, dan kan je daar een mooie post aan wijden die past in jouw feed. Maar in de stories kan je jouw volgers al eerder meenemen in het proces naar de lancering toe door bijvoorbeeld updates en sneak peeks van het product te plaatsen. Je zou zelfs je volgers kunnen deel laten nemen aan het productieproces. Vraag door middel van een poll welk product hun voorkeur heeft, product A of product B. Dit soort stories nodigt je volgers uit om sneller te reageren en wordt echt een dialoog aan gegaan. In de post in je feed show je dan het uiteindelijk eindresultaat.

3. Bereik vergroten

Met Instagram Stories kan je jouw bereik vergroten. Hoe? Door middel van hashtags (maximaal 4) en/of het toevoegen van een locatie. Door deze mogelijkheden worden jouw stories ook zichtbaar voor mensen die jouw account niet volgen. Zoek maar eens op een locatie of hashtag. Je ziet dat bovenaan de pagina een rondje met stories zichtbaar is. Hier komen stories tussen te staan die de betreffende hashtag of locatie bevatten. Wanneer je hier tussen komt te staan, kan het je aardig wat extra bereik opleveren.

4. Geneer traffic

Het liefst zou je soms bij een post in je Instagram tijdlijn een link willen plaatsen zodat je volgers gelijk naar een product of website gestuurd worden, in plaats van verwijzen naar de link in de bio. Dit zijn namelijk extra stappen die het proces bemoeilijken. Met de lancering van Instagram shopping wordt dat straks voor webshops al makkelijker gemaakt. Maar wist je dat zo’n directe link wel mogelijk is in de stories? Geverifieerde accounts of accounts boven de 10k volgers kunnen een url toevoegen hun stories. Als een volger dan omhoog swiped wordt de link in de app geopend. Hierdoor wordt Instagram ineens een zeer interessante tool voor het generen van traffic naar je website of webshop.

Maak jij al gebruik van Instagram Stories op je zakelijke account?

EXTRA TIP! Maak Instagram highlights aan (gedeelte onder je bio). Hierdoor kan je jouw bedrijf nog beter presenteren door de gedeelde stories te groeperen. Wanneer je een story toegevoegd aan zo’n hoogtepunt, zal de story zichtbaar blijven en dus niet na 24 uur verdwijnen.

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: