De social media trends van 2019 | To Get There Media
15853
post-template-default,single,single-post,postid-15853,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

De social media trends van 2019

Een nieuw jaar betekent vaak ook nieuwe trends en ontwikkelingen. Uiteraard ook op het gebied van social media. Er zijn op het moment namelijk wereldwijd 3 miljard actieve social media gebruikers, de kanalen verbeteren en veranderen bijna dagelijks en voor zowel grote als kleine bedrijven is social media steeds belangrijker. Het is dan ook belangrijk om deze veranderingen in de gaten te blijven houden. Wat je in 2019 zou kunnen verwachten? Ik heb een aantal trends voor jullie op een rijtje gezet. 

1. Strategie heeft prioriteit

Een van de eerste en gelijk ook de belangrijkste trend is toch wel dat strategie prioriteit wordt. Wat ik daar mee bedoel? De tijd van alleen op ‘social media zitten’ is nu toch echt voorbij. Als bedrijf en merk moet je nu toch echt gaan nadenken over de content die je deelt op social media, mede door de toenemende concurrentie op social media. Wat is jouw verhaal, welke unieke content past hierbij en op welke relevante kanalen ga je dit inzetten zodat jij jouw ideale klant bereikt? Door een strategie te ontwikkelen wijzen alle neuzen dezelfde kant op en heeft jouw content meer impact. Heb je nog geen strategie? Dan moet deze echt bovenaan je to do lijstje.

Heb je hier hulp bij nodig? Ik help je graag. Kijk voor meer informatie op deze pagina.

2. Stories overheersen 

Short content (of ook wel Ephemeral content genoemd) was al een van de social media trends van 2018, maar ook in 2019 zal dit soort content, in de vorm van stories, overheersen. Het gaat dus niet langer meer om alleen maar tijdlijnposts. Social media gebruikers willen korte, tijdelijke verhalen. Dit blijkt ook uit de verschillende polls die ik voorbij heb zien komen op Instagram als gevraagd wordt wat ze liever bekijken of gebruiken. Ook heb ik bij mijzelf gemerkt dat ik sneller even door de stories ga dan dat ik door de foto’s scroll in mijn tijdlijn. Vergeet dus vooral niet de stories wanneer je jouw social media strategie voor 2019 bepaald.

3. Authentieke content

Authentiek kan zo maar eens het social media woord van 2019 worden. De dagen van de perfecte, geposeerde en overbewerkte foto’s zijn over. Net als de nepvolgers, bots die reacties plaatsen en (support) pods. We willen meer echte, relavante content zien. Niet zo gek, want consumenten worden overladen met content. Daarnaast prikken social gebruikers steeds meer door het perfecte en gesponsorde (#ad #sponsored) plaatje heen van influencers. Uiteraard zullen deze betaalde samenwerkingen tussen bedrijven en influencers niet verdwijnen, maar het zal wel zeker verschuiven naar authentieke en meer waardevolle samenwerkingen.

Wil jij graag een samenwerking aangaan met een influencer? Neem dan goed de tijd om na te denken over welke influencers het beste bij het bedrijf, de brandstory en de product/dienst passen. Geloofwaardigheid is key! Twee dingen die goed zijn om in gedachte te houden:

1. Kies liever voor een langdurige en persoonlijke samenwerking met de influencer.

2. Bigger is not alway better! Samenwerken met kleine accounts is niet alleen goedkoper, maar soms ook veel effectiever. Het bewijs is de opkomst van de micro-influencers in 2018.

4. Social media worden conversiekanalen

Met de komst van onder andere Instagram shopping en de shopping functie op Facebook, wordt social commerce steeds groter. Hierdoor zijn social media niet alleen meer de kanalen om mensen te informeren en te inspireren, maar ook waar daadwerkelijk conversie uit te halen valt. Consumenten kopen steeds meer via social en heel heerlijk… ik heb zelf al meerdere malen iets gekocht doordat ik het op social media voorbij heb zien komen. Dus heb je een (web)shop of verkoop je producten? Creëer die beleving en laat je producten goed zien door middel van unieke content!

Ben jij al bekend met deze trends? 

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: