Sociale media trends & tips voor 2021
16072
post-template-default,single,single-post,postid-16072,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.2,vc_responsive

Sociale media trends & tips voor 2021

Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent dat veel bedrijven druk bezig zijn met hun strategie en marketingactiviteiten voor 2021. Sociale media is daar een belangrijk onderdeel van. Bij sommige bedrijven zelfs hét belangrijkste marketingkanaal. Maar waar moet je je in 2021 op focussen als het gaat om sociale media? Wat zijn de voorspellingen voor het nieuwe jaar?

Talkwalker en Hubspot spraken 70 sociale media experts en hebben hun gevraagd te voorspellen wat de sociale media trends gaan zijn in 2021. Ik heb 6 (van mijn favoriete) trends/voorspellingen uitgelicht.

Kwaliteit nog belangrijker

Laten we beginnen met het feit dat kwalitatieve sociale media content in 2021 nog belangrijker gaat worden. De afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijven actiever geworden op sociale media. Hierdoor is de ‘concurrentie’ groot en wordt het steeds moeilijker om op te vallen. Kwalitatieve content kan het verschil maken, maar dat kost wel (meer) tijd. 

Een tip die ik tijdens mijn sociale media workshops altijd aan mijn cursisten meegeef is: ‘focus je op 2 of (max) 3 sociale media kanalen’. Wat dit met kwalitatieve content te maken heeft? Door je te focussen op een x aantal kanalen, bespaar je tijd en die tijd kun je goed gebruiken om je content op de gekozen kanalen kwalitatief te verbeteren. Je hoeft echt niet overal aanwezig te zijn. Kies voor alleen de sociale media kanalen die jou het meeste resultaat opleveren.

Van contentmarketing naar conversatiemarketing 

De afgelopen jaren is er door bedrijven veel geïnvesteerd in contentmarketing. Zoals ik in mijn blogartikel over de voorspellingen van 2020 al aangaf, lag de focus hier vaak op commercie. Dit kwam mede door nieuwe shopping functies die door Facebook en Instagram gelanceerd werden, de algoritmes en het (pushen) op de advertentiemogelijkheden. 

Maar er is ook al enige tijd een verandering gaande. Consumenten prikken door platte, op verkoopgerichte content, heen. Ze zijn meer geïnteresseerd in authentieke verhalen, (duurzame) verbintenissen en/of een community gevoel. 

“Connect your audience with real conversations”

Het is een quote die al jaren door experts gebruikt wordt en ook al door veel grote bedrijven is omarmt. Toch was dit jaar dé omslag te zien. Mede door de Corona crisis hebben we gezien dat coversatiemarketing (eindelijk) in een hogere versnelling is gekomen. Het lijkt erop dat het nu tot steeds meer bedrijven doordringt hoe waardevol het is om met content meer te focussen op conversaties in plaats van commercie. 

Wat houdt dit nu precies in voor sociale media content? Ga het gesprek aan met je volgers/potentiële klanten. Focus je meer op de menselijke kant, duurzame relaties, meer relevante verhalen, meer stories, meer kwalitatieve video’s in plaats van enkel verkooppraatjes en mooie plaatjes.

Corona content

En als we het dan toch over ‘Tante Cor’ hebben. Ook in 2021 zullen we hier nog aan vastzitten. Daarom is het belangrijk om ook aankomend jaar rekening te blijven houden met Corona als het aankomt op sociale media content (en andere marketingactiviteiten). Het dagelijkse leven van jouw ideale klant is veranderd en dat betekent dat je ook met deze verandering mee moet gaan. Stem je boodschap dus af en wees hierin creatief zodat je onderscheidend bent. 

Hoe je dat doet? Bij het creëren van Corona content is het in ieder geval belangrijk om de volgende 4 C’s in gedachte te houden:

  • Community
  • Contactless 
  • Cleanliness
  • Compassion

Investeer in video content

Dat video’s steeds belangrijker worden op sociale media wordt ook al een aantal jaar geroepen. Toch wil ik het nogmaals benadrukken en wel om de volgende drie redenen:

  1. Mede de Corona crisis is TikTok in 2020 enorm gegroeid en niet alleen onder jongeren. Dat Tiktok belangrijker zou worden was een van mijn voorspellingen voor 2020, maar dat het zo’n vlucht zou nemen… 
  2. Door de populariteit van de TikTok video’s is ook Instagram dit jaar met een soortgelijke videofunctie gekomen, namelijk Instagram Reels. Na één van de laatste updates in de app is duidelijk te zien dat Instagram de nadruk wil leggen op deze nieuwe videofunctie. Waar je eerst via de ‘explore pagina’ Reels video’s kon bekijken, staat Reels nu prominent in de navigatiebalk onderaan in de navigatiekolom van de app. De plek waar je eerst ook je likes, comments en tags kon vinden.
  3. Daarnaast heb ik afgelopen jaar duidelijk in de statistieken van mijn opdrachtgevers kunnen zien dat video posts een stuk beter presteren. Dus investeer in het maken van video’s. Kwalitatieve video’s voor Facebook en via Instagram Reels en TikTok zie je vooral dat grappige en herkenbare video’s het goed doen.

Gebruiken van Meme’s 

Meme’s? What do you meme? Misschien weet je (nog) niet wat het precies is, maar je hebt ze vast en zeker voorbij zien komen of zelf gebruikt. Een meme is een afbeelding met tekst of een korte video dat zich via het internet van persoon tot persoon verspreidt. Vaak is het content dat op een grappige of sarcastische manier inhaakt op de actualiteit, een gebeurtenis of een situatie.

Memes bestaan al een hele lange tijd, maar het gebruik hiervan is enorm aan het stijgen. 55% van de 13- tot 35-jarigen communiceert geregeld via dit soort grappige afbeeldingen. Als bedrijf kan je hier goed op inhaken, door zelf memes te gaan creëren en gebruiken op sociale media. Het kan de betrokkenheid en de engagement op je sociale media kanalen enorm verhogen. Zelfs verdubbelen. 

Mocht je memes willen gebruiken, houdt dan in gedachte dat authenticiteit en herkenbaarheid hier belangrijk is. Net als dat je goed moet weten wie je doelgroep is en welke taal zij spreken. Doe je dit niet, dan kan je de plank volledig misslaan.

Heb jij al bedacht waar je in 2021 op gaat focussen? En ga jij iets met de bovenstaande voorspellingen/trends doen?

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: