Sociale media voorspellingen voor 2020 | To Get There Media
15926
post-template-default,single,single-post,postid-15926,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Sociale media voorspellingen voor 2020

Een nieuw jaar betekent vaak terugkijken, maar wat ik zelf het leukst vind is juist vooruitkijken. Wat staat er dit jaar op de planning, welke tools/media gaan we inzetten en hoe gaan we dit doen? Om dit te kunnen bepalen is het natuurlijk ook fijn om te weten wat je kunt verwachten. Vandaar dat ik de afgelopen tijd vanuit bedrijven vaak de volgende vraag heb gekregen: ‘wat moeten wij aankomend jaar in de gaten houden of juist gaan inzetten’. Speciaal voor hen en jullie mijn sociale media voorspellingen voor 2020.

#1 Langere captions op Instagram

Instagram was en is nog steeds een platform waar het om beeld draait. De tekst bij de foto was bijzaak. Toch zien we dat daar een switch gaande is. De captions (= tekst bij een foto op Instagram) mogen langer. De tijd dat teksten voor sociale media kort en krachtig moeten zijn is geweest. Volgens een influencer onderzoek van Fohr, is de gemiddelde lengte van een caption sinds 2016 verdubbeld.

Mij is dit ook opgevallen. Steeds meer Instagrammers gebruiken langere captions. Veelal om een echt (authentiek) verhaal over te brengen op de volgers. Meer storytelling. Door een langere caption kan je namelijk meer emotie en/of waarde toevoegen aan je post, wat weer leidt tot meer echte connecties en engagement met je volgers. Want ook dat blijkt uit Onderzoek van Fohr. Captions met langere teksten kregen meer engagement.

Mijn voorspelling is dat ook bedrijven/merken dit komend jaar meer gaan oppikken. Vooral merken die echt een verhaal te vertellen hebben. Voorbeeld: sustainable brands, good-will projecten e.d. En nog even over dat onderzoek, zij voorspellen dat een gemiddelde caption in 2020 bestaat uit 405 tekens = 65 – 70 woorden.

#2 Meer creativiteit, minder cijfertjes

De afgelopen jaren draaide het op sociale media veel om cijfertjes. Likes, comments, bereik, aantal volgers, conversie. Uiteraard zal dit voor bedrijven nog altijd een belangrijke rol spelen, maar toch zie je wel een duidelijk verandering. Veel sociale media gebruikers, vooral op Instagram, willen terug naar de tijd dat je gewoon plaatste wat je leuk vond en echt je creativiteit kwijt in een post, in plaats van posts te plaatsen die vooral zorgen voor bereik en likes. Een belangrijke rol hierin komt ook van Instagram zelf. Zij zijn nu langzaamaan bij gebruikers het aantal likes aan het verbergen en wel om onder andere de bovenstaande reden.

Wat betreft cijfers. Wanneer iemand meer volgers heeft, betekent niet per se dat dit beter voor je merk. Ik benoemde vorige jaar ook al kort de trend Micro-influencers. Naar verwachting zal deze trend ook in 2020 doorzetten. Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en posten vaak over een specifiek onderwerp op hun accounts. Dit is uiteraard heel interessant als jou bedrijf of merk zich ook op dit onderwerp richt. Groot voordeel van deze influencers… ze staan open voor leuke samenwerkingen zonder dat er enorme bedragen aan te pas komen en hebben vaak veel meer betrokken volgers dan influencers met honderdduizenden volgers die van alles posten.

#3 focus op stories

Vorige jaar voorspelde ik al dat stories steeds belangrijker zouden worden. En wat bleek, het gebruiken van stories is het afgelopen jaar enorm gegroeid. Vooral ook onder bedrijven is het gebruik afgelopen jaar gestegen. Ik voorspel voor 2020 dan ook dat de focus in de sociale media strategieën van bedrijven gaat verschuiven naar stories.

Ik voorspel daarnaast ook dat er dit jaar een omslag gaat plaatsvinden van tijdlijn posts naar stories. Vraag maar eens aan je vrienden die op Instagram zitten. Wat bekijken ze meer, foto’s in de feed of stories? Ik kan je verzekeren dat het grootste deel van de Instagrammers eerder of liever stories bekijken.

#4 Tiktok

Als je actief bent op sociale media, dan kan het nieuwe videonetwerk Tiktok je niet ontgaan zijn. Met +/- 3,5 miljoen gebruikers in Nederland is het zeker een sociale media kanaal om in de gaten te houden. Wat is Tiktok? Het is een applicatie waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken, zingen of andere grappige filmes maken. Je kan het vergelijken met de video applicatie Vine, die ongeveer 4 à 5 jaar geleden erg populair was. Maar ook met de app Musical.ly. Dat laatste is niet zo gek, want in 2016 werd deze app verkocht aan een Chinees bedrijf, dat in 2017 fuseerde met de app TikTok.

Maar wat doe je nu precies met deze app? Met TikTok maak je video’s van +/- 15 seconden, welke je gelijk en gemakkelijk met de app kan bewerken door middel van effecten en filters. Deze video’s kan je daarna gelijk online zetten en delen p[ andere sociale media kanalen. De belangrijkste vraag: is het een eendagsvlieg of gaan we in 2020 veel meer zien van deze applicatie? En heeft het ook potentie voor bedrijven? Ik heb zo mijn twijfels, maar ik denk wel dat het voor dit jaar nog wel een blijvertje is. Eentje om in ieder geval in de gaten te houden!

#5 Social media commerce

Vorige jaar hadden we de opkomst van Instagram shopping. Sociale media werden steeds meer conversiekanalen. Maar het groeit nog steeds en in 2020 zullen sociale media steeds meer functies van een webshop krijgen. Het gaat steeds gemakkelijker worden om direct vanuit sociale media te gaan shoppen en het wordt ook steeds normaler. Dus heb jij een webshop? Verdiep je hierin, want het kan voor meer groei en omzet zorgen.

Ben jij al bekend met deze voorspellingen? En/of ben je er al mee begonnen?

Laura
info@togettheremedia.nl

Laura is eigenaar van To Get There Media, volgroeid met haar mobiele telefoon en gek op alles wat te maken heeft met ondernemen, social media & online marketing.

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: